fredag den 1. august 2014

Sara og Arash ...

Jeg var en tur i Markens i dag ( gågaden i Kristiansand ) .... denne 1 august var der usædvanlig mange mennesker .... og midt mellem alle lydene hørte jeg nogle dybe, kraftige bastoner ..... det var for langt væk til, at jeg kunne høre andet end "basrumlen" .... min nysgerrighed gjorde at jeg gik efter lyden ..... på Skippergt. så jeg et stort kagebord og en masse mennesker foran en scene .... på scenen stod 3 unge musikkere ... og dermed var kilden til bastonerne fundet.
Der var meget andet end bare bas.
Livsglæde strålede ud af de unge mennesker, som bl.a. sang om fælles rødder .... i en verden præget af forskellig hudfarve osv.

Et vigtigt budskab .... fortalt med hjertevarme og flot musik.

Hermed en stor tak til Sara, Asrah og Ismail for musik og tankevækkende budskab !

Desværre fik jeg kun de sidste 5 min. med mig af de unge menneskers optræden .... undervejs blev det til to skitser i min A5 skitseblok .... med fyldepen ...

Senere fandt jeg ud af at anledningen til kager og musik var, at Riksantikvaren havde besluttet at bygning Skippergt. 43 skulle fredes .... og det lægger jo op til, at jeg en anden gang må lave en skitse af det gamle smukke hus ...

En hurtig skitse 3-4 min ... fra venstre Sara og Asrah til højre på keyboard Ismail ....
A5 .... fyldepen og waterbrush

Max 30 sek. tegnetid ... Sara ... fyldepen på A5 skitsebog

tirsdag den 29. juli 2014

En fjeldskråning i eftermiddags sol .....

Langs med Hånesvejen i en stenbunke fandt jeg en fjeldskråning på den modsatte side af vejen, som jeg fik lyst til at lave en akvarelskitse af.

Området ligger stik syd for Lauvåsen hvor jeg har fundet flere motiver tidligere.

I dag blev det til en god halv time med blyant, akvareller og en tynd sprittusch.


































Jeg plejer at tegne op med vandfast tuch, men denne gang har jeg valgt en HB blyant i stedet.

De stor træk i landskabet er reduceret til "klumper" området med omtrens ens farvetone.


Akvarelæsken er som sædvanlig klemt fast på tegneblokken.
I dag har jeg ikke brugt min waterbrush, men en nr. 6 Kolinski pensel sammen med en lille vandbeholder. Akvarelarbejdet er færdigt og jeg venter på at alt bliver tørt ....
Jeg har gennemtegnet hele motivet med en MICRON tusch ..... motivet har fået et par røde streger i baggrunden. Stendyngen i forgrunden lyftede mig tilpas op i højen, så jeg kunne udelukke Hånesvejen og parkeringspladesen på den anden side af vejen ... færdig skitse ses øverst på siden.

søndag den 6. juli 2014

Naboens hus ... for anden gang .....

Hjørnet af en kommunal legeplads og lidt af naboens hus .... dobbeltopslag i min A6 skitsebog ....  lavet med 2 tuschpenne.

Jeg har tidligere lavet en skitse af naboens hus .... dengang set fra vores have.
Denne gang har jeg flyttet mig ca 20 meter mod syd ..... til en kommunal legeplads.
Kommunen har lagt nogle store sten for at afskrække biler fra at køre ind på legepladsen ;-) ..... de sten har jeg set på et stykke tid ... og har i samme periode tænkt på, at bruge dem som udgangspunkt for en skitse.
Nogle selvsåede træer er vokset op imellem dem ... mere som en stor busk, end som træer.
Bag denne "busk" ses gavlen af nabohuset, dernæst stien mellem husene ( hvor jeg for en tid siden sad og tegnede ) og helt til højre på skitsen har jeg antydet hækken ind til vores have.

.... denne gang er alle fotos lavet med mobiltelefon og ikke som jeg plejer med min Canon ...


Vores hund Ida var med i dag ... hun fandt sig modvilligt i at jeg sad stille !!!

Et glimt hen over kanten af skitsebogen ...
Her er jeg godt og vel halvfærdig
... de 4 store sten er beskrevet med med krydsskravering, træet/busken er antydet og nu skyggelægges store dele af kronen ...




























Tak for at du har læst med så langt ...

Kommentarer og spørgsmål er velkomne .....

Med tegnehilsner på en grå dag med spredte regndråber ..... ;-) PB





fredag den 4. juli 2014

Mellem to garager ( .... på Hånesveien )


Det var gråvejr omkring kl 12 i dag ... men det var det tidspunkt, der passede til at lave en skitse i dag ;-).

Dagens motiv ligger ca 1000 meter fra vores bolig ..... og det går op ad bakke hele vejen.

Mellem et par garager fik jeg øje på en brændestabel ....







A5 skitseblok, tynd tusch og Derwent Coloursoft Pencils
... samtidig med at jeg fandt farveblyanterne frem, begyndte det at regne
.... der var ikke andet at gøre end at pakke sammen og cykle hjem igen
... farvelægningen foregik derfor hjemme ...


Færdig skitse .... "Mellem to garager"

tirsdag den 1. juli 2014

Gangbroen ... fra undersiden ...

Den færdige skitse .... A4

I formiddag skiftede vejret fra sol til regn og tilbage igen .... jeg startede i tørvejr, med blå himmel over motivet og sorte regnskyer bag mig. Der gik ikke lang tid, før jeg måtte jeg pakke sammen igen  .... det begyndte at regne.

Jeg cyklede ned og fandt læ for regnen sammen sted, som jeg lavde en skitse med et busskur d. 20.6.
Kort tid efter måtte jeg flytte endnu længere ind i cykelskuret på grund af kraftig regn.

Skitsearbejdet og første del af farvelægningen er lavet på stedet .... tvunget af kraftig regn måtte jeg slutte .... resten af farverne blev lagt på umiddelbart efter hjemkomst.


Første del af skitsearbejdet er lavet med blyant .... her tegner jeg de vigtigste dele af motivet op med tusch ...
Med waterbrush fugtes alle farvere ...

Jeg startede farvelægningen med træer og andre grønne områder

Hjemme i tørvejr har jeg fuldendt farvelægningen .... ikke med min waterbrush, men med en nr. 12 mårhårspensel.
Til sidst har jeg med fyldepen lagt en række detaljer på det meste af billedfladen.

Skitse fra en færgetur .....

En tur med Fjordlines båd "Fjord Cat" fra Kristiansand til Hirtshals 28.6.2014 gav anledning til en enkelt skitsetegning.
Fyldepen og waterbrush ... dobbeltopslag i A6 skitsebog

Båden lagde fra kaj kl 06.45 så alle passagerer havde været tidligt oppe. På dagens tur var der en del bølger, men det generede ikke disse to ... de sov under det meste af overfarten ;-)


tirsdag den 24. juni 2014

BAMÅSEN ... det første hus i rækken ...



I bydelen hvor jeg bor, er der de fleste steder gjort en del for at gående og cyklende trafik holdes væk fra biltrafikken.
Denne skitse er fra en gangsti, som går til en gangbro lavet først og fremmest for at kvarteret børn ( og voksne ) kan komme sikkert til og fra skole ... eller til og fra det nærmeste busstoppested.

Vores hund føler sig sikkert snydt ... dagens eftermiddagstur blev ikke så lang ... jeg stoppede undervejs for at lave denne skitse ... med hunden i snor i den ene hånd og fyldepen og waterbrush i den anden hånd blev denne skitse lavet i en fart ... vores hund Ida måtte underholde sig selv i ca. 10 min.  .... bagefter fortsatte vi hen over den omtalte gangbro ..... ;-)

Skitsebogen fotograferet hjemme i et glimt af eftermiddags sol ;-)

mandag den 23. juni 2014

Mekanisk værksted ...


En gammel industribygning set fra Lauvåsen hovedvei ... bygningen har indkørsel fra Topdalsvn.

Emnet for denne skitse er en ældre industribygning som ligger lidt gemt ad vejen bag bevoksning som skjuler bygningerne mere og mere.

Jeg har tegnet med en tynd tusch og farvelagt med akvareller ... ikke med waterbrush, men med en No. 12 da Vincu HARBIN-KOLINSKY 36Y akvarelpensel ( en gave fra min Mor ).

Her sidder jeg på min medbragte rygsækstol ... på en cykel/gangsti
... mellem mig og stakittet ligger en vej et par meter lavere og derfor ude af syne


Skitse klar til farvelægning med akvareller

Dagens skitse med tilhørende skitseværktøj ... den endelige udgave ses øverst ;-)

Tak tid dig som har læst dette ;-)

Kommentarer er velkomne ... ;-) PB

søndag den 22. juni 2014

To meget forskellige søndags skitser ...

Dagen i dag startede med sol, blå himmel, flotte skyer og en del vind. Vores hund Ida er mageligt anlagt, så "morgen" turen blev ikke til noget før omkring kl 12. .... på gåturen kom vi forbi et have center, som i disse dage fejre 100 års fødselsdag .... den salgs har en bagside ... for at få det fint til festen, da skal der ryddes op ... og det betyder jo gerne at "affaldet" bliver stablet "ude af syne".

Ida måtte i dag finde sig i at jeg brugte ca 10 min af "gåturen" til at tegne lidt af det planteskolen har slæbt om på "bagsiden" ....






... en trillebør, stabler med fliser, lecasten, kantsten af granit mm .... blev tegnet mens jeg stod i vejkanten
.... med tynd tusch og farvelagt med farveblyanter ....
Her er den så ... den hurtige skitse ... lavet mens jeg "luftede" Ida ... ca 10 min tegnetid
.... der blev 20 min gåtur til Ida bagefter

... en trillebør, stabler med fliser, lecasten, kantsten af granit mm .... blev tegnet mens jeg stod i vejkanten .... med tynd tusch og farvelagt med farveblyanter ....

Lidt ud over dagen blev min kone og jeg enige om at en cykeltur med termos osv kunne være helt fint.
Vi cyklede til Hånestangen ca. 1 km hjemmefra ... med flot udsigt over fjorden har kommunen placeret bord og bænk til glæde for de som finder stien ned til vandet ....
Vi slappede af og nød det fine vejr sammen med medbragt the, melon ... og en is købt på vejen til Hånestangen  .....
... jeg har bestemt mig til at skitsere "motivet i midten" og Inktense blyanterne er fundet frem ;-)

Denne skitse ... og den tidligere på dagen er tegnet i den lille A6 skitsebog ... og her på nr. 2 skitse er det Derwent Inktense blyanter og en tusch som bruges til at tegne med.
I udvalgte områder har jeg også brugt Derwent Waterbrush.

Skitsebogen ... Intense blyanterne, sprit tusch, waterbrush og termos med varm the ;-)

Min kære hustru har fotograferet ...

Færdig skitse ...


Tak for at du har læst så langt som her til ;-)

Skriv gerne kommentarer eller spørgsmål ....

De bedste hilsner fra den gamle tegnegubbe .... ;-) PÅ

fredag den 20. juni 2014

BUS STOPPESTEDET ...

Dagens skitse fotograferet på toppen af min rygsæk ( som har indbygget stol og rygstøtte ;-) )

Det småregnede i dag, så jeg fandt en gangbro ... og et bus skur så jeg var i sikkerhed for regnbygerne.

Skråt overfor busskuret jeg sad i, var der endnu et bus skur ... og det blev motivet for denne skitse.



Videoen viser glimt fra de ca 25 min der er brugt på dagens URBAN SKETCH

Tak for at du har set med så langt ... håber du syntes om videoen ;-)

Kommentarer er velkomne ;-)