tirsdag den 16. september 2014

Ved foden af bakken .....

Fjeldskråningen med de høje slanke træer har været mål for mine skitser flere gange ....  ( bl.a. "Med udsigt mod nordøst ..." )  denne gang er jeg gået lidt tættere på ... og tegnet fra en ny vinkel ....



  1. først optegning med tynd tusch
  2. farvelægning med akvareller og waterbrush
  3. detaljer mm med fyldepen

Dagens skitse:


Færdig akvarelskitse ... ca 12,5 x 17,5 cm i hjemmelavet skitsebog ( med canson akvarelpapir )
Først optegning med Marvy For Drawing tegnetusch 0,1
Skitsen fotograferet undevejs i processen
.... med St.Peterborgs akvarellerne og Penter Aquash Water Brush
... færdig skitse ses øverst på indlægget

søndag den 14. september 2014

Postkassestativ på Bamåsen

7,5 x10,5 cm akvarel skitse



Det kan se ud somom de fleste postkasse stativer jeg kommer forbi på mine gåturer med vovse er "trætte" .... også dett hælder forover under vægten af alle reklamerne der kommer dumpende sammen  med gratis aviser flere gange om ugen ....
Ida fandt sig også idag tålmodigt i at vente på at jeg fik lavet mig en morgenskitse ... stavtivet står på Bamåsen ikke langt fra hvor vi bor ... det passer med at vi kan gå en rundtur ... så jeg får lidt motion, og Ida "læser avis" og får leveret det hunde nu skal levere når de er ude i frisk luft ;-) .
Hele skitsen er i dag lavet med en tynd Marvy tusch, farvelagt med St.Peterborg akvareller og til sidst har jeg lagt lidt konstrast på med min fyldepen  ....

En hyggelig måde at starte dagen på ... med varm morgensol og lidt skitsetegneri ;-)

Kommentarer og spørgsmål er altid velkomne ..... PB

lørdag den 13. september 2014

"Berhus" .... en bondegård på Hånes

Min hustru og jeg bor på Berhusveien .... forleden sad jeg og så på en norsk kort tjeneste .... der fandt jeg navnet på en gård jeg har set på mine gåturer med vovse. Dermed havde jeg også navnet på gården ... "Berhus" hvis jord i sin tid blev udstykket bl.a. til det boligområde hvor vi bor.

Ida ( vovse ) var dermed "dømt" til at vente 15-20 min. på at jeg fik lavet mig en akvarelskitse i min hjemmelavede skitsebog ... et dobbeltopslag, så skitsen har format 10,5x15cm.



Dagens skitse fotograferet i grøftekanten inden hjemturen ...





I dag valgte jeg først at lave en let skitse med vandfast tusch

.... og derefter farvelagde jeg med klassiske akvarelfarver og waterbrush

.... til slut gik jeg over hele skitsen med fyldepen ... og lysmasten fik et enkelt strøg med min waterbrush







Færdig skitse ca. 10,5 x 15 cm

fredag den 12. september 2014

Vigvollåsen ... nærmeste bus stoppested ;-)

Lommepennalhus og min 7,5x10,5 hjemmelavede skitsebog

Når vi skal fra vores hjem i bydelen Hånes til Kristiansand centrum, da tager vi bussen fra nærmeste Metrobus stoppested VIGVOLLÅSEN, på Hånesveien ... en gåtur på ca. 600 m.

For en del år siden købte jeg en kasse med 48 vandopløselige farveblyanter på en ferietur til Prag .... Det er PROGRESSO serien ... masive farveblyater ( altså ikke med træindfatning ) ... af praktiske grunde ( de skal kunne ligge i lommen ) ... har jeg valgt 7 farver ... en gul, ren ød, en blå, to grønne og to jordfarver.
Sammen med fyldepen, vandfast tusch og 2 fsk. waterbrush udgør det feltudstyret for dagens skitse ....


Skitsen er næsten færdig ...
Skjult under skitsebogen holder jeg en waterbrush ... de 7 Koh-I-Noor Progresso farveblyanter til venstre, fyldepen, endu en waterbrush og den vandfaste tusch til højre i pennalhuset ...
Til sidst ... så har Ida fundet sin plads ved mine fødder ... skitsen er lavet på morgenturen i dag tidligt !

Færdig skitse .... busstoppestedet "Vigvollåsen" ... farveblyanter, vandfast tusch og waterbrush

torsdag den 11. september 2014

En plads i solen .....

Markens gt, Kristiansand ... A5, fyldepen og waterbrush
Jeg havde en aftale i byen i dag ... i Dronningensgate ... på grund af bussens køreplan fik jeg ca 20 min. som kunne bruges til andre ting ... og dermed fandt jeg et sted at sidde ( i skyggen ) ... og et motiv ... mennesker som sad i solen og nød kaffe og kage .....

"Harmonikaen" .... en lille bitte skitsebog

Skitsebogen sammen med fyldepen og waterbrush

Den 26.7. i år lavede jeg den første skitse i min lille bitte ... 7x7 cm ... store ( lille ) skitsebog.
Den er lavet af et enkelt A4 ark, som er foldet, klippet og forsynet med papomslag. I dag 11.9. er den sidste skitse lavet ... arket er fuldt på begge sider.
Alle skitser er lavet med fyldepen og waterbrush

Motiverne er hentet fra haven og på Hånes ... bydelen vi bor i.



Dagens skitse er fra "Nedre Hånes" ... den snor sig gennem landskabet med fjeld på den ene side, og landbrugsjord på den anden side.


Dagens skitse ... og på postkasserne fandt jeg et kendt navn
... en af de små min hustru passede i børnehaven for mange år siden er blevet voksen og har nu sit navn på en af postkasserne til højre ;-)
... hermed en hilsen til hende og hendes forældre i Canada ;-)

Længst mod nord mødte jeg et skilt med ordene "Privat vej" ved siden af et postkassestativ. Ida ( vovse ) og jeg stoppede et kvarters tid på vores morgen tur og lavde en skitse ... dobbeltopslag ... 7x14 cm. Da jeg gik derfra, mødte jeg en ældre mand som var vokset op på gården som skimtes til venstre på skitsen. Han fortalte om støjen fra nutidens både ude på Topdalsfjorden med store larmende motorer ... i forhold til gamle dages "tu tu" bådmotorer .... det blev en hyggelig snak på en fin efterårsdag.


Folder man skitsebogen ud ser man en mosaik af skitser .... nogle retvendt, andre på "med bunden i vejret" ....


"Ydersiden" af skitsebogen med det to omslags skitser ... et par træer lavet som "penseltegning"
... dagens skitse ses nederst i midten.



"Indersiden" ... med de første to skitser fra 26.7. nederst ...



Tak for at du har læst så langt som her til ;-)

Kommentarer / spørgsmål er velkomne .....

Masse tegnehilsner .... PB


tirsdag den 9. september 2014

På den anden side af E18 .....

Overfor "Hånes Grillen" / "YX-butikken ligger denne bygning med E18 imellem

Eftermiddags lufteturen med vovse blev afbrudt af lidt skitsetegneri ca. kl. 15 i dag. En lille gruppe parkbænke inviterede til et "pust i bakken" .... og dermed kom skitseblokken frem ... denne gang en hjemmelavet .... af et A2 ark, foldet sammen til en "harmonika" bog på ca 7,5x10,5 cm.

Her er skitse udstyret som var med i lommen her i eftermiddag.
En æske med 12 akvarelfarver ( St.Petersborg ), den hjemmelavede skitsebog, fyldenpennen og min nyeste waterbrush.
Tilsammen vejer denne herlighed 253 g.
Så det er jo ikke volsomt ... jeg fordeler det i to lommer .... pen og waterbrusch i en lomme og resten i en anden
Her er det alt sammen ... som det fremgår er skitsen lavet som et dobbelt opslag og ender dermed på 7,5x15 cm


Barak v. Lauvåsen 1 .....

Her er en 2 min skitse med blikretning mod vest.
Fyldepen og waterbrush i 7x7 cm skitsebog

I dag blev det til to fyldepenneskitser ... samme motiv, fra to forskellige vinkler.

Ved rundkørslen som danner indkørslen til Lauvåsen hovedvej ligger en gråmalet træbarak .... den har fundet vej til både min A5- og min 7x7cm skitsebog.

(alt er i dag mobilfoto )




Næsten færdig ..... Bygningen til højre er Lauvåsen helsesenter.
Her står jeg noget længere til venstre ( i forhold til den første skitse )
Færdig skitse ligger her på cyklens bagagebærer.
Viewfinder, Derwent waterbrush og Rotring fyldepen med spids 1,1 (bruges normalt til kaligrafi )
Færdig skitse ... A5

søndag den 7. september 2014

Hun stod af ved Universitetet .....

Skitse lavet lavet på max 5 min i min 7x7 cm skitsebog
Efter en tur på kunstudstilling .... en af min gode venner udstillede stemningsfulde landskabsbilleder under overskriften Blå-Blått. Aften og nat stemning fanget med sikkert øje !!!

På vej hjem med bussen lavede jeg en hurtig skitse af en dame som brugte busturen til at læse i en bog .... hurtig skitse blev det .... for hun stod af bussen ved Universitetet .... sådan kan det gå når man finder modeller i bussen .... det er ikke sikkert de skal med lige så langt som en selv .....

"Planteskolen" ... et busstoppested på Hånesveien

Dobbeltopslag 7x14 i min hjemmelavde skitsebog

Morgenturen med vovse blev udsat til omkring kl 11 i dag på grund af vedvarende regn. Hverken hunden eller jeg holder af gåturer i regnvejr ....

Vi gik i dag rundt om en fjeldknaus. På vejen kom vi forbi et busstoppested ... "venteskuret" var her en betonkonstruktion der lå næsten klistret ind til fjeldsiden.
Min lille bitte skitsebog ( 7x7 cm ) blev fundet frem .... ca 5 min senere var denne "hundelufteskitse" færdig .... så Ida og jeg kunne fortsætte turen hjem til min hustru ;-) .... og i dag holdt det tørt på hele gåturen ...

Som sædvanlig er der tegnet med fyldepen og waterbrus ...