tirsdag den 23. september 2014

Oddernes Kirke ...

 Dagens morgentur var usædvanlig .... anledning var en tur til dyrlægen med vovse.
Det viste sig heldigvis at være et mindre problem ... hjemturen skulle foregå med bus.
Der blev ca. 20 min ventetid ved busstoppestedet / Oddernes Kirke, og dermed en anledning til lidt skitseri.









































Fyldepen ( Rotring Artpen 1,1 ) og en waterbrush i min hjemmelavede skitsebog. Et dobbeltopslag på højkant 7,5x21cm.

En næsten færdig skitse med waterbrush og tegnepen

mandag den 22. september 2014

By og land mødes .... mellem Hånestangen og Vigvollåsen

Dagens motiv er hentet næsten samme sted som i går. Jeg er gået lidt længere ud ad "Hånestangen" i dag. Marken man ser her ligger umiddelbart til venstre for den ladebygning med kan se på gårsdagens tegning. Villaen og garagen helt til venstre ligger vest for vejen "Nedre Hånes" og Boligblokken øverst til venstre ligger på østsiden af vejen "Vigvollåsen". Man kan med rette sige at by i form af boligblokken ( der ligger 3 lige efter hinanden skjult af træerne) mødes med landbrug og halmballer i forgrunden.

Skitsen er lavet ca kl 8.15-9.00. Lav sol, lange skygger og køligt vejr prægede denne dejlige efterårs morgen.

Der er tegnet med Marvy Drawing 0,1  Derwent Inktense Pencils, Pentel Waterbrush og fyldepen. Skitseblokken er hjemmelavet ... format 7,5x10,5 cm

En hyggelig måde at starte dagen på ;-)


.


søndag den 21. september 2014

Søndag morgen på Hånestangen ...


Hen over 5 enkeltsider har jeg lavet en skitse på Hånestagen .... format 37,5 cm x 10,5cm .... skitsetid i dag ca 45 min.
Hånestangen .... fællesnavn for en halvø ( "tange" ) og et vejnavn, ligger mindre end 10 minutters gang fra vores hjem.
Hånestangen er en blanding af landbrug og beboelse .... hvilket også ses tydeligt på kortet her ved siden af.
Nålen på kortet markerer motivet for dagens skitse ... jeg stod på Hånestangen direkte syd for markeringen, da jeg lavede skitsen.
Jeg blev grebet af motivet på en helt særlig måde i dag .... det lagde op til at udnytte "harmonikaen" i min hjemmelavede skitsebog på en helt ny måde i dag.

Hver "side" i min "harmonikabog" måler ca 7,5cm  x 10,5 cm. Tidligere har jeg lavet skitser som fyldte en ... evt. 2 sider i skitsebogen .... denne gang er der brugt 5 sider.
Lommerne var fyldt med lidt mere tegnegrej end jeg plejer i dag. Ud over min faste samling, så havde jeg i dag også Derwent Inktense blyanterne med ( en variation over temaet vandopløselige blyanter ).

Indholdet af jakkelommerne på dagens morgentur



Her kommer enkelt siderne ... 5 stk ... fra venstre mod højre ...








Tak for at du har læst med så langt ....

Kommentarer og spørgsmål er velkomne ..... de bedste tegnehilsner ... PB ;-)

lørdag den 20. september 2014

En enkelt farveklat ...

7,5 x 10,5 fyldepen ... og waterbrush ...
... og en enkelt farveklat ( St.Petersborg akvarelfarve ) i hjemmelavet skitsbog

Det er ikke til at se det .... men vejen ... til venstre ... er dobbelt så bred som cykelstien .... det ser bare ikke sådan ud, når man står så langt til højre som jeg gjorde da jeg lavede denne skitse.
Jeg er ikke langt hjemmefra ... 6-8 m til højre for mig er hjørnet af haven hvor vi bor. Skitsen fandt vej til skitsebogen på aften gåturen med vovse, som igen måtte finde sig i en pause mens den gamle fedtede i skitsebogen. Denne gang gik der 5-10 minutter fra start til slut, så Ida skulle ikke vente længe før vi kunne fortsætte vores aftentur ....

Fem postkasser ... på to stativer ... og en skraldespand ...

Dobbeltopslag i skitsebogen ca 15 x 10,5 cm

På vej hjem fra morgenturen med vovse fandt jeg dette motiv. Fra den inderste ende af Berhusvej er der en smal grus sti mellem husene .... en genvej til gæsteparkering og gansti med tilhørende gangbro over Hånesveien.
Jeg har lavet skitsen i min "lommeskitsebog" ... foldet af et ark tegnepapir i A2 format ... i det lommevenlige format 7,5 x 10,5 cm .... Rotring kaligrafi pen og en waterbrush ...

Dagens skitse øverst til venstre ... sammen med div. farveblyanter, waterbrush, tuschpen, Rotring pen og en fyldepen.

fredag den 19. september 2014

Fire + 5 minutter = 2 skitser ;-)

4 min skitse med fyldepen og farveblyanter
Et glædeligt ærinde i byen gav som sidegevinst mulighed for 2 hurtige .....

..... fire minutter ventetid ved busstoppestedet Vigvollåsen ( for mig og en ældre frue ) ... blev til en kombineret fyldepenne / farveblyant skitse

.... senere

.... i centrum

.... der var nogle minutter til bussen hjem skulle køre

.... endnu et skitse
... denne i ren fyldepen

..... begge tegninger har fået lidt fødselshjælp af min Pentel waterbrush ;-)

Skitserne er ikke af de bedste ... men du verden hvor det giver hvile til sjælen at "svine papir" i skitsebogen, som i dag var A6 størrelse .... købt i Hobbyhimmelen .... det er ganske rigtigt ... navnet på den lokale butik er ..... Hobbyhimmelen ;-)
5 min ventetid før bussen kommer .... imens ordner damerne verdens situationen ......

onsdag den 17. september 2014

Lygtepælen ...... med postkasser ;-)

Aftenskitse i 7,5 x 10,5 cm hjemmelavet skitsebog

Omkring klokke 19 var Ida og jeg på tur ..... på Kirsebærveien.

På vejen hjem fik jeg øje på en lygtepæl med et mylder af ledninger ..... et oplagt motiv til en aftenskitse ... og så er det jo bonus at opdage postkasserne som var skruet fast nederst på lygtepælen ;-) ... dagens anden postkasse skitse ;-)

Skitsen er lavet med en tynd Marvy tusch, farvelagt med Koh-I-Noor Progresso vandopløselige farveblyanter godt hjulpet af en waterbrush. Til sidst tilføjede jeg detaljer med Rotring fyldepen, min almindelige fyldepen og Mavy tuschen .....
Mit lomme værktøj inkl. hjemmelavet skitsebog  .....

Kommentarer og spørgsmål er velkomne ..... ;-) PB

Rundt om hjørnet .... står endnu et postkassestativ


A5 .... en hurtig morgenskitse

I overmod havde jeg taget A5 blokken med på morgenturen .... sol og blå himmel lokkede da jeg så ud af vinduet til morgen. Men det var småkoldt i dag, så det inviterede ikke til detaljeret arbejde ...


Det er jo morgenturen med vovse som sender med ud på gåtur ....  mere eller mindre tidligt om morgenen, som regel før morgenmaden, men det er jo også en kærkommen anledning til lidt skitse tegneri.


Postkasserne her fik jeg øje på da jeg var næsten hjemme igen. Det var somom de passede til en hurtig morgenskitse ( mens hunden venter tålmodigt ved mine fødder ;-) ).

Stående midt på vejen startede jeg på skitsen ..... jeg fik dog ikke lov til at stå der så længe .... der ligger en lille privat børnehave lidt længere henne ad vejen ... jeg fik en del smil fra mødre og fædre som vist fandt det morsomt at jeg stod midt på vejen med en skitseblok tidligt om morgenen ... så jeg måtte flytte mig ind til siden flere gange, inden skitsebogen endelig blev sat op på stenene til venstre for postkasserne ... til fotografering ;-)



tirsdag den 16. september 2014

Ved foden af bakken .....

Fjeldskråningen med de høje slanke træer har været mål for mine skitser flere gange ....  ( bl.a. "Med udsigt mod nordøst ..." )  denne gang er jeg gået lidt tættere på ... og tegnet fra en ny vinkel ....



  1. først optegning med tynd tusch
  2. farvelægning med akvareller og waterbrush
  3. detaljer mm med fyldepen

Dagens skitse:


Færdig akvarelskitse ... ca 12,5 x 17,5 cm i hjemmelavet skitsebog ( med canson akvarelpapir )
Først optegning med Marvy For Drawing tegnetusch 0,1
Skitsen fotograferet undevejs i processen
.... med St.Peterborgs akvarellerne og Penter Aquash Water Brush
... færdig skitse ses øverst på indlægget

søndag den 14. september 2014

Postkassestativ på Bamåsen

7,5 x10,5 cm akvarel skitse



Det kan se ud somom de fleste postkasse stativer jeg kommer forbi på mine gåturer med vovse er "trætte" .... også dett hælder forover under vægten af alle reklamerne der kommer dumpende sammen  med gratis aviser flere gange om ugen ....
Ida fandt sig også idag tålmodigt i at vente på at jeg fik lavet mig en morgenskitse ... stavtivet står på Bamåsen ikke langt fra hvor vi bor ... det passer med at vi kan gå en rundtur ... så jeg får lidt motion, og Ida "læser avis" og får leveret det hunde nu skal levere når de er ude i frisk luft ;-) .
Hele skitsen er i dag lavet med en tynd Marvy tusch, farvelagt med St.Peterborg akvareller og til sidst har jeg lagt lidt konstrast på med min fyldepen  ....

En hyggelig måde at starte dagen på ... med varm morgensol og lidt skitsetegneri ;-)

Kommentarer og spørgsmål er altid velkomne ..... PB