lørdag den 6. december 2014

Mine første skitser med DERWENT GRAPHIK LINE MAKER

Da jeg for et par dage siden var en tur i min lokale butik med billedkunstartikler, fik jeg øje på et helt nyt produkt fra Derwent .... DERWENT GRAPHIK LINE MAKER ... en serien i 3 farver ... sort, graphite ( lys grå ) og Sephia.
Jeg købte 3 pakker ... en af hver farve med stregtykkelse 0,1 0,3 og 0,5. Den sorte findes i 6 stregtykkelser ... ud over de nævnte også i 0,05 0,2 og 0,8.

Fredag 5.12. skulle jeg på en sviptur til dk .... det blev der nogle få skitser ud af .... bl.a. disse:

På hjørnet af Markens og Henrik Wergelandsgt. er der konstant bevægelse. Folk kommer og går .... nogen skal med bussen, andre er netop kommet med bussen, noen stopper når de møder folk de kender
.... atter andre står der i egne tanker
... men jeg .
.. fra det modsatte hjørne prøver at fange kropsholdning og personlighed til hver enkelt inden de forsvinder i mylderet.

Her har jeg brukt den sorte 0,3
DERWENT GRAPHIK LINE MAKER
... og en rød DERWENT INKTENCE faveblyant til trafikskiltet


Afgangshallen hos Colorline ... folk som skal med eftermiddagsbåden fylder langsomt lokalet .
... jeg nåede kun at skitsere disse 3 inden lokalet blev så fuldt at "alle" stod i vejen for "alle". ...
Denne skitse er lavet med

DERWENT GRAPHIK LINE MAKER
... den sorte først, og derefter skyggelægning udvalgte steder med den grå

For rigtig mange er færgeturen en søvndyssende forestilling .... læg mærke til tidsangivelsen på skitsen !
Tegnet  med 
DERWENT GRAPHIK LINE MAKER ... alle tre farver

... og det er ikke kun de ældre rejsende som "hviler" undervejs ... den unge mand her klarede heller ikke at holde sig oprejst ... skitsen er lavet med DERWENT GRAPHIK LINE MAKER
... den grå til optegning af hele motivet / personen til højre skiftede stilling flere gange undervejs
.... til slut brukte jeg en sort 0,3 inden jeg enkelte steder havde gang i fyldepen og waterbrush  ( stol, ansigt, bukser mm )
Farven flyder let og ubesværet så det er en fornøjelse at bruge de nye penne fra Derwent. Graphit udgaven har en behagelig lys streg .... som en "F" og "H" blyant og passer fremragende i makkerskabet sammen med den sorte ... på skitsen med den ældre trinde mand spiller sephia farven op mod den sorte og den grå ...

Jeg glæder mig til at få mere tegne erfaring med disse penne .... et hyggeligt møde en kold dag i december.

torsdag den 4. december 2014

Mellem Hirtshals og Kristiansand ...

På færgen mellem Norge og Kristiansand for et par dage siden benyttede jeg anledningen til at lave skitser af nogle andre rejsende.
Når man sidder på båden, da kan det ved første øjekast se ud somom folk sidder stille ..... men .... alle følger med på alt, hoveder drejer til alle sider .... hele tiden .... når de da ikke falder i søvn ( tegning nr. 2 ) .... man må bare vente til hovedet kommer tilbage i den stilling man har bestemt sig til at tegne ....

De er alle lavet i min A6 skitsebog .... med lidt forskellige tegnematerialer ( beskrives i billedteksterne )

Peter Bjørn Nielsens skitser http://urbansketcher-peter-bjorn-nielsen.blogspot.no/
Her et par gubber som er tegnet med en tynd Marvy tushpen. Farverne er lavet med 2 Derwent Inktens blyanter, som har fået en omgang vand med en waterbrush.
Gubben til venstre sidder 8-10 meter til højre for mig, og gubben på højre side sidder 3-4 meter til venstre ...
Det er samme farveblyant jeg er brugt i hår og på jakkerne ... som tør farve på håret, og opløst med vand på tøjet.


Disse to sidder over for mig, ca der hvor gubben til højre på det øverste billede sad lidt tidligere.
Her er der også tegnet med tynd Marvy tush og Derwent Inktens farveblyanter ... denne gang i tør udgave.

Der har igen været udskiftning af rejsende på sofaen overfor mig ... 4 meget snakkende damer har indtaget pladserne.
De 3 damer er tegnet med fyldepen ... skygger mm er blækstreger som er opløst i vand ( med en waterbrush / pensel med vandbehold i skaftet )

torsdag den 30. oktober 2014

Vand "tårnet" ...

 Der er gået 10 dage siden sidste skitse ... det har regnet det meste af tiden ... og de dage det ikke har regnet, da har det ikke været skitseblokken som stod forrest i min opmærksomhed.

På dagens morgenturen med vovse så jeg, at der var rimfrost på naboens hustag ... ingen vind ... og en masse blå himmel mellem lige så mange hvide skyer ;-)

I Danmark har jeg altid tænk på vandtårne som høje slanke bygninger ... her hvor jeg bor nu, er der ikke noget vand"tårn" ..... i stedet er der en vand"tank" .... placeret øverst på Havreveien.

Jeg har først lavet en meget let skitse med en tynd vandfast tush ... der er farvelagt med akvareller og en waterbrush ... tror jeg har brugt 20-30 min fra jeg kom til toppen til jeg trillede ned ad bakken på min el-cykel for at møde min hustru
Min hjemmelavede skitsebog, akvarellerne, waterbrush osv oven på min tegnetaske i cykelkurven ...

mandag den 20. oktober 2014

Rundt om hjørnet ....

... en ventetegning ved busstoppestedet
  

Igen i dag var der lidt ventetid før bussen hjem skulle køre  .... hele 7 min ... skitsblokken blev fundet frem, sammen med fyldepen og waterbrush.

Rundt om hjørnet Markens / Henrik Wergelands gt stod 3 unge damer og ventede på en bus. Den ene var skjult rundt om hjørnet, den anden var delvis synlig, men dækkede halvdelen af den 3. person.

Efter 5 min stoppede jeg tegneriet .... jeg skulle jo med bussen ;-) skitsebog, fyldepen og waterbrush blev pakket væk og buskortet blev fundet frem ...
Fyldepen, waterbrush og A6 skitsebog

fredag den 17. oktober 2014

En stribe hurtige ( meget hurtige ) skitser !!!


En tur til byen lægger jo op til lidt skitsetegneri .... først mens jeg ventede på tur i lægens venteværelse og senere i gågaden.


På venteværelset blev der ikke megen tid ... lægerne arbejdede hurtigt og hentede de ventende ind ... uden hensyn til at en skitsetegner dermed mistede motiverne ... et ad gangen ...

Skitserne er alle lavet med fyldepen og waterbrush i A6 skitsebog
















På Markens ( gågaden i Kristiansand ) blæste det koldt ... så her havde folk jo heller ikke ro på sig.

Hver person er skitseret på 10-20 sekunder .....


onsdag den 15. oktober 2014

Apoteket ...


I dag var himlen sort .... og det regnede !!!  Der var m.a.o. dømt indendørs tegning i dag. Lauvåsen Helsesenter huser Fys. - læge - tandlæge - træningscenter og et apotek.  Sidstnævnte blev motiv, mest af alt fordi der var en bænk hvor jeg kunne sidde, mens min hustru var optaget andet sted i bygningen ;-)

Skitsen er i dag lavet i et dobbeltopslag i min A6 skitsebog fra Daler&Rowney, med fyldpen og waterbrush.

lørdag den 11. oktober 2014

God nat !!!

Fyldepen i hjemmelavet skitsebog 7,5x10,5 cm

Det er lørdag aften ... fjernsynet er for længst slukket ... Annette ( min hustru ) og jeg har sludret "om dette og hint" ...

Nu er klokken mange ... thekopperne
... og the kanden er tomme og det er på tide at finde ro og hvile
....

inden morgendagen kalder ....

I sofakrogen blev denne lille skitse til som det allersidste i dag ...

Med tegnehilsen .... PB





fredag den 10. oktober 2014

"Mens hunden læser avis" ... en hurtig skitse med fyldepen ....

En hurtig formmiddags skitse ... mens hunden "læser avis"

Morgenturen med vovse blev i dag til en formiddagstur ( hverken hunden eller jeg har lyst til at gå tur i regnvejr ).
I krydset Hånesveien / Vigvollåsen ved vores lokale bus stoppested er der for tiden vejarbejde .... ja ikke netpå på vejen, men på cykel- / gangstien fra krydset og videre til venstre langs med Vigvollåsen.
Det blev til 5-10 min. med fyldepen, waterbrush og to farveblyanter .....
Skitsebog / 7,5x10,5 cm, waterbrush og fyldepen ....  og to farveblyanter ...

Om lidt begynder det at tordne !

Fra E18, hen over græsmarkerne, Timenesveien, Hånesveien helt op til boligblokkene på Plommeveien ...
Skitsen her er lavet sidst på eftermiddagen .... på vovses luftetur mellem et par regnbyger.
På de 10 min. jeg stod og tegnede blev himmelen mørkere og mørkere ... men pludselig kom der et kort glimt med sol lys i facaden på boligblokken og i toppen af nogle af træerne ..... på vejen hjem begyndte det at dryppe, samtidig med at lyden af den fjerne torden blev kraftigere og kraftigere ....
Til denne skitse har jeg brugt:
2 Marvy tuscher ... 0,1 0g 0,8, de fleste af farveblyanterne ( Derwent Inktense ) og min waterbrush .... ca 10 min. tegnetid.

fredag den 3. oktober 2014

Te koppen .....

Skitse lavet på billigt kladdepapir, med 4 inktense blyanter og lidt vand ( se teksten herunder )
Det er sent .... få min. før midnat og jeg har nydt en kop the sammen med min hustru.
Samtidig har jeg lavet en lille skitse med Derwent Inktense Pensils og min Derwent Waterbrush.

Jeg har brugt 4 farveblyanter:
0820 Peacock Blue
1550 Spring Green
1800 Baked Earth
2030 Chinese Ink

Nu er koppen tom, teen er drukket og tegningen fotograferet ..... klokken er nu forbi midnat .... det er fredag og tid til at få lidt hvilen inden morgendagen ;-)

;-) PB