torsdag den 26. februar 2015

Udsigt fra nr 58 ...

Dobbeltopslag i A6 skitsebog
Helikopter hangaren ses yderst til venstre .... gangbro mellem sygehus og landingspladsen går hen over "Dydens vei" .... Sygehusets bygning B danner højre del af skitsenen .... syghuskøkkenets tag er klemt ind nederst til højre.
Det er tegnet i gråvejr ... med fyldepen og waterbrush

torsdag den 19. februar 2015

"Venter på Taxi"

En enkelt side i min A6 skitsebog.
Byldepen og vaterbrush.

Ved vinduet, med ryggen til døren sad denne gubbe og ventede på en taxi.

... altid spændende med den type skitser .... måske forsvinder motivet inden skitsen er færdig ?

Ham her fandt vejen til skitsebogen på ca 5 min .... et hyggeligt motiv at tegne ;-)

søndag den 15. februar 2015

Endnu en weekend på patienthotellet .....

Dette er 3. ophold på hospitalet siden min hustrus øjenoperation 14.1. Vi ankom til kontrol og endnu en operation fredag ..... kontol igen lørdag .... i skrivende stund er det søndag, og vi håber at blive sendt hjem efter kontol på øjeafdelingen mandag formiddag.
Lørdag eftermiddag sad vi på et tidspunkt i patienthotellets dagligstue ..... og det blev der en skitse ud af. .....

A6 skitsebog, fyldepen og lidt vandplaskeri med en waterbrush.


onsdag den 11. februar 2015

Seks postkasser ... og et birketræ.


Skitsebog 7,5x10,5 en Derwent Waterbrush og min fyldepen
... en SHEAFFER TARGA 1002 MEDIUM FOUNTAIN PEN
Min lille hjemmelavede skitsebog er fundet frem efter længere tids pause. Den er lavet af et ark almindeligt tegnepapir, foldet, klippet og forsynet med et papomslag ... hver side i "harmonikaen" er ca. 7,5cm x10,5 cm.
Fruktveien ligger kun 5-10 min. gang hjemmefra. Helt nede i bunden af vejen fandt jeg et postkassestativ ... med 6 kasser ... de tilhører nogle virksomheder og villaer. Jeg står inde i klyngen af huse og ser ud mod Fruktveien ... på den anden side af vejen er der en stejl fjeldside ... her kun antydet med en mørk flade bag træet.


torsdag den 5. februar 2015

Dame med håndtaske ...


Det er et stykke tid siden jeg sidst lavede skitser i bybussen
.... men i dag var der en anledning

... vi sad 3-4 meter fra hverandre ...

Jeg har lavet skitsen i min A6 skitsebog, med fyldepen og en waterbrush.

Stregerne med det vandopløselige blæk er let at opløse vand. Det er et effektivt tegnemedie til hurtige skitser .... som denne bus skitse ... ;-)

mandag den 2. februar 2015

Fra bagenden af bussen .....

A5 skitse ( dobbeltopslag i min A6 skitsebog ) ... fyldepen og waterbrush
Vi kører med Sykehusbussen til og fra kontrol ved øjenafdelingen på Arendal Sykehus et par gange om ugen i denne tid ... skitsen her er lavet mens vi kører 80-100 km/t ad vinterveje. Skitsebogen  hopper og danser under fyldepennen ... det er en speciel oplevelse at tegne under de forhold ... men i grunden ganske hyggeligt ..... det er chauførens lyse hårtop man kan se fremme foran længst til venstre i føresædet.

lørdag den 31. januar 2015

Den sidste dag i januar 2015 ...

Tegnet på ca 1 1/2 siden i min A6 skitsebog .... med Derwent Graphil Liner og farvelagt med QoR akarelfarver
Min hustru og jeg har nået "reparations alderen" .... for tiden er det min hustru, som nyder godt af eksperstisen på Arendal Sykehus. Det bliver til en del kontroller og indlæggelser, hvor jeg er med på patienthotellet. Dermed bliver der ind imellem også stunder til lidt skitsetegneri, sålede også i dag.
Motivet er udsigten fra patienthotellet, som ligger op 4 etage .... det er gråvejr og landskabet er dækket af sne ...
Til venstre ses en af de andre "vinger" af hospitalet ... med et advarselslys til lægehelikopteren "oppe på hjørnet"...
Fuld "opdækning" i vinduet på sygehuset ...

Udvalgte QoR akvarelfarver klemt ud i en æske som oprindelig indeholdt en videotape

tirsdag den 27. januar 2015

Mellem Kristiansand og Arendal

Denne skitse er lavet i "Sykehusbussen", som kører patienter til og fra sygehusene i Kristiansand og Arendal.
Turen tager ca 1 time, noget af tiden er i dag brugt til at lave en skitse med Derwent Liner ... plus et par Derwent Watercolour Pensils ( dog brugt i tør udgave i dag ).
Selv om der ikke var sne på vejen, så var det ikke helt nemt at holde skitsebogen ro ... ;-)


A6 skitse, Derwent liner, Derwent Watercolour Pencils

torsdag den 22. januar 2015

Pærer og tomater ...

Jeg køber mit papir og mine farver i HobbyHimmelsen i Kristiansand .... og de har tilbud på udvalgte varer første weekend i måneden .... for 3 uger siden var det bl.a. nye papirtyper fra Derwent, som jo ellers er kendt for sine mange forskellige typer kvalitetblyanter.

Jeg købte bl.a. et specialpapir udviklet for brug sammen med vandopløselige farveblyanter.

Ca 20x20 cm. Derwent Inkense Pencils plus vand og akvarelpensel ... gentaget i flere lag.




En test tegning er lavet i dag ... med Derwent Inktense farveblyanter ... i flere omgange har jeg tegnet tørt ... og bagefter gået over dele af modtivet med en våd akvarelpensel ... forfra med flere tørre streger .... osv ... motivet fandt jeg i køkkenet ... det er ikke kunst, dårlig nok håndværk  ;-) ... men papiret faldt i smag ... tror det må være en drøm både til tørt og vådt brug af farveblyanter .... og til almindelig akvarelmaling .... 300g, 12 ark i blokken A4 .... pris 105 kr her i Norge

Det er et fremragende papir, som tåler mængder af vand .... og det er morsomt, at kunne kombinere stregarbejde med akvarel mediet ... disse blyanter er specielle, ved at man kan opløse stregen med pensel og vand ... og så tørrer det vandfast op !!!! 

Man starter altså med farveblyant .... som bliver til va
ndfast blæk efter påføring af vand .... og efter tørring kan man gentage processen uden at første lag opløses ... ( hvilket det jo ville hvis man arbejdede med klassiske akvareller ) ....


Papiret kan købes i formater fra A5 til A2 ....

Link herover er norske .... link til Derwent her ( på engelsk )