Den 9.9.2014 lavede jeg den første skitse i min hjemmelavede skitsebog. Den er lavet af et ark papir i format 42x59,7cm 170 g tegnepapir ... fra en en Dorée-Profi-Block. Arket er bukket, klippet og forsynet med et omslag af tykt pap. En gammel akvarelskitse er klippe i passende størrelser og limet på som dekoration. Den har fået en gang lak inden skitsebogen blev taget i brug
... slutformatet på "harmonikaen" er ca 7x10 cm ... med tiden er de fleste af skitserne endt her på bloggen ... men i dag er det slut.
Den sidste skitse er lavet og skitsebogen kan nu hvile i bunken sammen med andre fulde skitsebøger ...
Skitseblok 7x10cm, Fyldepen, "Volvoen" og en waterbrush
Skitsebogen har passet godt i hånden, og i jakkelommen når jeg har gået tur med hunden. Sammen med fyldepen, waterbrush og måske akvarelblyanter og her på det sidste også min "Volvo" har den været fast følgesvend ud i frisk luft.
Klar til skitsetur ...
Så mangler der kun dato og underskrift ...
"Volvoen" / visitkort æske ... konverteret til "lommeakvarel æske" ... sammen med min Pentel Waterbrush
En af mine kinesiske kalligrafifyldepenne ... med bøjet spids ... en "sailor fude de mannen fountain pen with bend nib" ...
Dagens skitse fra hjørnet af Berhusveien og Timenesveien ca 7x10cm
Tak til enhver som har brugt tid og opmærksomhed på mine skitser ;-) ... PB
For et par uger siden lavede jeg en skitse med fyldepen og en hvid kuglepen i en skitsebog med farvet papir.
Skitsebogen var helt ny. Farvet papir er nyt for mig. Jeg er i en proces hvor jeg prøver mig frem med forskellige tegnematerialer for at se hvad der fungerer bedst med det farvede papir.
Skitsen til højre var en af de første ... fremtiden må vise hvor jeg ender .. link til det gamle indlæg med denne skitse
For en tid siden var min hustru og jeg på loppemarked i Posebyen ... ( en gammel bydel i Kristiansand ) ... der fandt jeg en "Volvo" som var til salg for 10 kr !!!
"Volvoen" fik efter hjemkomsten ny "motor" .... tubefarver med akvarel blev fyldt i hullerne og en "lommefarvelade" havde set dagens lys ...
Den gamle skitse på farvet papir blev fundet frem forleden ... en stump akvarelkarton, min nye "Volvo" og en waterbrush blev fundet frem ... og med udgangspunkt i den oprindelige skitse lavede jeg en ny udgave ... resultatet ses her over sammen med noget af "værktøjet"
Efter at akvarelskitsen havde ligget og flydt på bordet nogen dage fandt jeg den frem igen ... denne gang blev det en af mine kinesiske kaligrafifyldepenne som kom på arbejde ... kombinationen af akvarelskitsen og fyldepennestreger ses herunder ...
Skitse ca 14x20cm ... Strathmore Toned Tan, fyldepen og waterbrush
Denne skitse er lavet i en skitsebog med farvet papir ( fotoet herover er rimelig tæt på at gengive farven korrekt ) ... det var tanken at lave en skitse med sort fyldepen og hvid tush, men jeg glemte den hvide tusch hjemme. Det blev derfor en monochrom skitse .... mellemtonerne er lavet med en waterbrush ... pensel med vand i skaftet ... den opløser blækstregerne ... videoen viser tydeligt hvordan kombinationen fyldepen / waterbrush fungerer.
Jeg filmer med et kinesisk action kamera ... Xiaomi Yi ... på et lille stativ som sidder klemt fast på min tegneplade ... via min mobiltelefon kan jeg se billedet som kameraet filmer ... i dag valgte jeg at klipse mobilen fast på tegnepladen ved siden af skitsebogen ... selv om der er en del reflekser i glassen på telefonen kan man flere steder undervejs se videobilledet på telefonen ... videokameraet kan også startes og stoppes fra mobilen ...
Efter hjemkomst fandt jeg min hvide UNI BALL frem og makerede spredte højlys ...
Jeg har købt nogle skitsebøger med farvet papir ... fra Strathmore ... den jeg har brugt her, er i format 14x20,3 cm.
Det er helt nyt for mig med farvet papir, så jeg prøver mig frem ... her har jeg brugt Nitram tegnekul ... den grønne og den røde sammen med et hvidt kridt fra Koh-I-Noor ... jeg nyder at tegne med disse materialer, men er skuffet over at den hvide ikke er "hvid nok" og at den sorte ikke er "sort nok" ... så jeg må lede lidt i skuffer og skabe efter andre muligheder ....
Skitsen er ikke noget at råbe hurra for ... måske det går bedre næste gang ... Motivet er en landbrugsbygning på Nedre Hånesvei ikke ret langt hjemmefra ... og vovse er som sædvanlig med på tegnetur ( se videoen herover ;-) ).
Fyldepenneskitse format ca 7x10cm ... skitsen ca 7x7 cm
Det er min lille hjemmelavede skitsebog ... format ca 7x10cm .... som haar været med på gåtur i dag ved middagstid.
Gangstien ligger delvis i skygge fra de høje graner, mens tagfladerne i husene i mellemgrunden ligger i sol ... der er også sol på de træklædte fjelde i baggrunden.
Skitsen er lavet med en kinesisk kalligrafifyldepen ( Vintage HERO Pen 330 Calligraphy Fountain Pen ), som kan lave streger i mange tykkelser. Pentel waterbrush er brugt til at opløse blækket delvis for at lave en stribe mellemtoner.
Motivet er fundet et sted hvor jeg har tegnet før. Jeg stod samme sted med min skitseblok, men med ryggen til dagens motiv ... her er link til den anden tegning fra samme gang/cykelstil
Hver sommer er der et stort antal gratiskoncerter i Kilden Koncerthus. I dag var det ESPEN GUNDETJERN KVARTETT, som spillede for et stort publikum. Der var fuldt til sidst stol, og mere end det. Der var en del som valgte ståpladser allerbagerst. Forrest i lokalet var der en gruppe café borde og bag ved dem en masse stolerækker. Jeg satte mig ved et af de bagerste caféborde ... ca 6 - 8 meter fra scenekanten
Undervejs i koncerten lavede jeg en del skitser i min A6 skitsebog, med fyldepen - ( Vintage HERO Pen 330 Calligraphy Fountain Pen ) ... jeg filmede også ... med min Xiaomi Yi ... det blev der en video ud af .... den er helt nederst efter alle skitserne ... jeg håber du har lyst til at se videoen også ... om ikke for skitsernes skyld ( vises i real time ), så fordi det er origanal lyd fra koncerten som Espen Gundetjern Kvartetten storsindet har givet mig tilladelse til at bruge her i forbindelse med dette blogindlæg ... stor tak !!!
Jeg kom tidligt ( for at kunne finde en passende stol med udsigt og plads til at lave en skitse ....
Jeg faldt for Thomas og hans herlige klaverarbejde ... fryd for øret ... så han blev model til den første skitse ... Trygve på sax blev næste offer ...
Espen på bas ... han har lagt navn til bandet ... "Espen Gundetjern Kvartett" ... og jeg tror han har skrevet musikken også ;-)
Halvvejs i koncerten syntes jeg det kunne passe med "en stor total" ... publikum og band i en og samme skitse ... men en mangler .... Kristoffer Tokle mangler ... han sidder bag ved Trygve ... helt usynlig fra min plads et stykke nede i lokalet ... han spiller trommer ... og han gør det fremragende !!!
Endnu engang fortryllede Thomas mig med tonerne fra klaveret ... ( læg mærke til hvordan kaskettet er vokset i størrelse i flere omgang .... tjek stregerne i nakken på kasketten ... hm ... sådan kan man tage fejl ... )
Tjek de øjenbryn ... de er lige så udtryksfulde som tonerne der kummer ud af Trygves saxofon ... toner fra og for sjælens dyb
To nye forsøg på Thomas ... til venstre og under Espens hage ( hvor hals, adamsæble mm står ufuldendt ... ) .... Espen i profil tryller magiske toner ud af kontrabassen ... intense toner som gav genklang dybt i mit indre ... så meget at jeg gik i stå med min skitse ... vendte blad og begyndte på en ny ....
... en ny skitse ... hvor stregerne flød ud af fyldepennen ... næsten i takt med tonerne fra Espens bas ... en meget intens musik/tegneoplevelse .... tak Espen for de kraftffulde toner !!!
Men det blev alligevel Trygve .... og hans sax som skulle afslutte denne række med skitser ... lavet mens musikken spillede .... 40 min spilletid ... plus ventetiden inden bandet kom ... til den første skitse ...
Stor tak til alle i bandet ... for en fantastisk musikalsk oplevelse ... det var musik som fik strenge til at klinge i mit indre ... hver og en af jer ... med klaver, trommer, sax og kontrabas gav publikum en fantastisk oplevelse denne fredag !!!
... og som nævnt øverst, så er der lavet en video! Nyd musikken ... og se hvordan nogle af skitserne herover er blevet til ....
Tak for at du har brugt tid og opmærksomhed på at se på dette blogindlæg.
Dobbeltopslag i A6 skitsebog, Hero 330 fyldepen og waterbrush
På vej hjem fra en herlig Jazzkoncert på Kilden i Kristiansand kom jeg forbi en række kunstnere som lavede skulpturer i vådt sand.
Damen her ( til venstre ) er hollandsk og laver store skulpturer i sand, sne og is. Link til hendes hjemmeside www.ludoroders.com .
... tak til Ludo for hyggelig snak og sandskulpturer ... og meget andet ;-)
Video med hele tegneprocessen ... med lidt ekstra speed på
I dag vågnede min hustru og jeg til sol og blå himmel !!! Temperaturen ude var ikke noget at råbe hurra for .... selv om kalenderen viser juli, så var det ganske kølig luft som mødte mig og vovse på dagens første luftetur.
I vejkrydset som leder ind til Berhusveien ( hvor vi bor ) var der sol .... Jeg satte mig på autoværnet, Ida snusede lidt til de nærmeste omgivelser inden hun lagde sig ned og nød solvarmen.
De næste 10 min "forsvandt" i takt med at skitsen fandt vej til min A6 skitsebog ... en "Hero 330" fyldepen og min Pentel waterbrush gjorde resten ;-)
Det gik også ud over vores hund i dag ..... hun måtte finde sig i at jeg stoppede og lavede en skitse på lufteturen ved 12 tiden i dag. På Kirsebærveien fandt jeg en fjeldknaus hvor jeg kunne sidde med skitsebog, fyldepen og waterbrush. Det blev hyggelige 10 min. inden turen kunne fortsætte ... hvilket Ida syntes godt om ;-)
Ledninger over indkørslen til nr 36 ... i A6 skitsebog .... og jeg har skrevet forkert på skitsen ... Det er Kirsbærveien og ikke Kirsebærhaven ... hm !!!
Dette var dagen hvor min nye skitseblok fra Strathmore skulle med ud på tur for første gang. Vejret så truende ud med blytunge skyer med enkelte blå pletter ind imellem.
Men en skitse blev der da ud af det ... selv om kraftig vind og regndråber fik mig til at pakke samme inden jeg var helt færdig .... det hvide på skykanterne er lavet efter hjemkomst.
Tanken med denne blok er at udnytte det farvede papir, så jeg med hvid farve ( her en kuglepen ) kan markere højlys .... og det er jo nyt for mig der i skitsesammenhæng plejer at arbejde på hvidt papir.
Hvor har jeg dog meget at lære !!!
.... og imens hygger jeg mig med mine småskitser.
Blokken: Strathmore 400 Serie, Toned Tan, format 14x20,3 cm
Skitsen er tegnet med: Sailor Fude de Mannen med bøjet spids, en hvid uni-ball um-153 white og en Pentel Waterbrush.