søndag den 22. april 2018

To huse og et postkassestativ ...

Dobbeltopslag i en 9x14 Moleskine Watercolor skitsebog

Skitsen yderst til venstre viser et postkasse stativ på Bamåsen. På stativet var der ialt 6 kasser, invitation til at deltage i guitartimer, annonce for salg af brænde / træfældning,  tilbud til de som har brug for en maler samt et opslag fra sidste år hvor en forening ønsker at samle flasker til fordel for et håndbold hold som skal på tur.
Dagens tegneværktøj
I dag var det vigtigste, at der nederst på stativet var et par trappetrin. På formiddagens luftetur med Ida ( vovse ) sad jeg på trappen og nød varmen fra solen mens jeg lavede skitsen til højre. Skitsen af postkassestativet blev lavet  kort før solnedgang.

Mens jeg lavede hovedskitsen til højre hørte jeg lyden af høns i en af haverne ... det var hyggeligt med lunt vejr og glade høns ;-)

mandag den 16. april 2018

Et okkerfarvet hus ...

Moleskine 9x14 cm
Denne perle af et hus ligger som nærmeste nabo til Berhusveien .... hvor min hustru og jeg bor.
Det er en kort gåtur ... 4 - 5 min ... hjemmefra.

På morgenturen i dag med Ida ( vovsen ), stoppede jeg for at lave denne skitse .... da jeg efter ca 5 min skulle igang med akvarelfarverne begyndte det at regne ... for at skitsebogen ikke skulle blive alt for våd, pakkede jeg sammen.

Ida og jeg skyndte os hjem ... vel hjemme farvelagde jeg denne lille skitse.

Herunder et stribe fotos som viser det hjemmedesignede og ligeledes hjemmeprintede akvarel male sæt ... tak til Simon som printer for mig ;-)

Mit håndholdte malegrej ...

Sailor fyldepen og Pentel waterbrus helt til venstre,
nederst i midten farveæske med hjemmedesignet og 3D hjemmeprintet farveindsats;
nederst til højre farvepalet/underlag for farveæsken,
Den sorte klamme bruges til at holde det hele fast på skitsebogen mens der tegnes

Supertransportabelt akvarelfarvesæt ... her med 11 farver

Så lidt fylder det ( se godt efter ... 9x14 cm skitsebogen ligger under farvesættet ) ...


tirsdag den 10. april 2018

Skattekontoret ...

To gange om året er jeg en tur nede for at snakke med folkene på skattekontoret .... “man” skal vist nok kunne ordne det hele via nettet ...... jeg betaler skat både i Norge og i Danmark .... men det endelige regnskab gøres op i Norge hvor vi har boet siden 2011.
I dag var der 19 i køen før mig, så jeg fandt skitsebogen frem. Jeg regnede med at have god tid .... men ikke i dag .... der var mange på job ... det er jo selvangivelsestid ... og længe før jeg havde sat mine sidste streger kom nr 429 op på skærmen .... en venlig skattedame havde overblikket over div. skatteskemaer, valuttakurser osv. ... det ser ud til at jeg ikke har betalt for lidt i skat i 2017 ;-)

15X12 cm skitse

 Farverne er lagt på efter hjemkomst. Paletten og indsatsen i blikæsken er eget design ... Simon har printet i sin 3D printer. Der er russer farver i æsken og pen / blæk er japansk ( Sailor ).

Skitsebogen med dagens udvalgte tegnegrej ( og bilag til skattekontoret )
Til venstre 3D printet palet og underlag for farveæsken ... læg mærke til at der er forskellig dybde i de to afdelinger til højre. Det er på grund af hængslets placering og tykkelsen på låget på blækæsken.
Til højre blikæske med indlæg ... i denne udgave med plads til 11 farver.
Længst til højre fyldepen ( Sailor ) og Waterbrush ( Pentel )




mandag den 9. april 2018

Foråret er på vej ...


Foråret er på vej ... og sneen smelter


.... den sidste sne er ved at smelte og på Berhusvejen er der ikke meget tilbage. Der er forårs stemning i luften. Fuglene synger og man kan klare sig med tyndere jakke ...
Ida ( vovse ) var godt tilfreds med at snuse forårets lugte ind, mens jeg fik lavet min skitse ... 15x12 med fyldepen og akvareller.

Næsten klar til akvarelfarverne ...

lørdag den 7. april 2018

AGE OF SIGMAR ...



I denne weekend var vi på besøg hos vores næstældste ... med hustru og børn ... i Glostrup / StorKøbenhavn.
Chatollet er fra mit barndomshjem og er nu efter mine forældres død endt i Jakobs stue.
I den seneste tid er den gamle stol og chatollet ophøjet til at fungere som malerværksted.
Det er “BEAST CLAW RAIDERS” fra “AGE OF SIGMAR” som farvelægges.
Jeg har antydet “Stonehorn” som står med ryggen til på hjørnet af bordpladen... se foto nederst ...

Skitsen er lavet helt klassisk med fyldepen og akvarelfarver i en 15 x 12cm skitsebog.



Til venstre ... "Stone Horn" som kan skimtes på skitsen ...

fredag den 6. april 2018

Graven i Glostrup

Glostrup Kirke med mine forældres grav ved den grønne busk ...
Jeg bor med min hustru i Kristiansand /Norge.
Mit barndomshjem ... er i Glostrup / Storkøbenhavn.
Her er begge min forældre gravlagt.
Far døde i 1978 og Mor døde 2002.

I denne weekend er vi på besøg hos vores yngste søn, hans hustru og børn i Glostrup.
I eftermiddag var jeg på kirkegården en times tid ... skitsen er min “samtale” med Mor og Far i dag ...

Nederst skitsen som den så ud lidt tidligere i processen ... fotograferet på kirkegården.

Det er første skitse i en ny skitsebog. Canson Art Book 180. 96 g papir 14x 21,6 cm.

Jeg har lavet skitsen med en Sailor fyldepen med original Sailor blæk som skulle være vandfast ... det er det ikke, i det mindste ikke sammen med dette papir ... derfor er der ikke som planlagt farvelagt med akvareller, men med en enkelt grøn farveblyant.
Alle "mellemtonerne" er lavet med en waterbrush med vand, som har opløst stregene i skitsen ...



Den rå skitse før bearbejdning med vand og grøn farveblyant ...





mandag den 2. april 2018

Takk Jarle og Eirik ... for det ny postkassestativet !!!


Det nye postkassestativ ...

Posten har bestemt at poskasserne på vejen skal samles på en række stativer for at effektivisere postens arbejde ...

Jarle og Eirik har gjort arbejdet for os ... de har bygget et postkassestativ og i dag satte de postkasserne op ... med nøgle og nummer på de enkelte kasser .... stor tak for planlægning og vel gennemført arbejde !!!

Skitsen er lavet umiddelbart efter sidste skrue blev skruet i !

lørdag den 31. marts 2018

God påske ...

Årstidens fester sætter sommetider spor i landskabet ... og "julen varer lige til påske".
Med langfredag i går og første påskesdag i morgen kan man med rimelighed sige at dagen i dag ... 31.3.2018 er "en dag i påsken" .... motivet for dagens skitse har derimod ikke noget med påske at gøre ... ej heller med julen ... nytårsfejringen 31.12.2017 passer derimod fint til motivet ... det er i dag 31.3.2018 ... 3 måneder siden fyrværkeritet farvede himmelen og skræmte hunde fra vid og sans ...

Skitsen er lavet på eftermiddags lufteturen med Ida ( vovse ).

Motivet er gangbroen ( med resterne af 3 måneder gammelt fyrværkeri ) over Hånesveien, der hvor den møder Bamåsen og stien ned til Berhusveien ...

Fyldepen og akvareller ...  format ca 12x15

søndag den 25. marts 2018

Om sommeren er der heste ...

Da vi flyttede til Kritiansand efteråret 2011 forvildede vi os ind på en grusvej der går rundt om den mark som ses på denne skitse. Vi havde taget turen ned ad en asfalteret sti, som går mellem villakvarteret vi bor i og “Ekspressykelveien” som går langs med E18. Til venstre næsten nede ved E18 var der en indkørsel til omtalte grusvej .... vi ( min hustru, jeg og vovsen ) gik ind på grusvejen rundt om marken og om på den anden siden af den “fjeldknaus” man ser i baggrunden på skitsen ..... det var fredfyldt og hyggeligt med landlige omgivelser bare 5-10 hjemmefra. Men så kom der en hest med tilhørende sulky og travkusk ...  vi hørte den før vi så den ... den kom bag fra ... med ret høj fart ... vi sprang til siden, og ekvipagen kørte forbi os ( dog med noget mindre fart ... ).
Vi havde forvildet os ind på en trænings bane for travheste .... så det var jo ikke så sært at kusten var noget overrasktet over at se os  ... Flere år er gået og vi har lært kusken og hans kone at kende ... og vi lufter ikke hund på træningsbanen mere. Men vi nyder den fine natur og hestene som går på marken om sommeren.

Skitsebogen ... 12x15cm ... Waterbrush og fyldepen med vandopløselig blæk
Skitsen er lavet med fyldepen .... en arv fra min Mor ... der er helt almindelig vandopløselig blæk i pennen. Jeg startede med at male “fjeldknausen” og baggrunden bag ved fjeldknausen ... med en waterbrush hentede jeg lidt blæk ud ved pennespidsen og malede de flader som skulle antyde beplantningen på fjeldknausen og de granklædte fjelde i baggrunden. Derefter skitsede jeg videre med fyldepennen, træer, buske osv. Undervejs markerede jeg skyggerne på snefladen i forgrunden ... fra træer som står til højre uden for billedfeltet 

Færdig skitste fra formiddagens luftetur med Ida ( vovsen )

lørdag den 24. marts 2018

To gange "Berhus", sammen med "Timenes Gård" og mange flere

I dag havde jeg god tid til at lave en skitse ... Ikke så veldig langt hjemmefra ligger gården "Berhus" ... vi bor på "Berhusveien" ... og jeg har flere gange lavet skitser af denne gård ... bla denne ... og denne.
Men hver gang har jeg veget tilbage for at lave en skitse av gården og alle bygningerne til venstre for gården. Det har virket uoverkommeligt ... med alt for mange detaljer. Men i dag, hvor jeg regnede med at have ca to timer til rådighed, da skulle det være ....
Vel ankommet til til cykelstien overfor "Berhus" startede jeg med opmåling af motivet. Jeg besluttede at skitsen skulle gå over 4 sider i min hjemmelavede "karmonika" skitsebog ... ca 21x58 cm ... med "Berhus" og "Timenes Gård" til højre og et antal huse/villaer til venstre .....

Højre siden af skitsen er tegnet op hen over to sider i "harmonikaen" ...
akvarellerne er klipset på plads og klar til brug ude til venstre
Det blev en hyggelig eftermiddag med fyldepen og akvareller på cykelstien. Mange valgte at stoppe og snakke ... det er altid hyggeligt når nogen viser interesse for mine hobby skitserier ... tak !


Skitsen er så færdig som den nu bliver denne gang ...
... jeg har "glemt"/"overset" nogle af husene til venstre i motivet ... hm.
Hvert felt i denne skitsebog er ca 14,5x21,5 cm.
Vandfast blæk ( Sailor ) og Akvareller ( White Night i hjemmelavet akvarel palet )