mandag den 31. december 2018

Nu er det jul ....

Dette blev årets sidste skitse
.... julen 2018 var vi sammen med vores næst ældste søn, hans hustru og dere to herlige unger.

Skitsen viser lidt af årets juletræ og Christine ved chatollet ( læg mærke til julesokken under bordpladen ).
Hun maler på plasticfigurer ... det er “BEAST CLAW RAIDERS” fra “AGE OF SIGMAR”.
Det er Jakob, som spiller sammen med venner.
Her hjælper Christine med "primer" ... som vist nok er det vi før kaldte "grunder" på dansk.

D. 7.4. lavede jeg en tilsvarende skitse af Jakob ... kan ses her.
Senere samme dag fortsatte Jakob med farvelægning ...

Godt nytår til alle!


A5, fyldpen og W&N akvareller, påført med Pentel waterbush


fredag den 21. december 2018

“Tante Grusom” ...

Ulrikke har tidligt fri fra skole i dag. Hun har taget bogen “Tante Grusom” med ned til os gamle ( vi er Ulrikkes MorMor og MorFar, og bor i etagen under Ulrikke og hendes familie ).

Mens jeg laver lidt mad til Ulrikke, læser min hustru højt for hende af "Tante Grusom".

I dag ville Ulrikke have hjemmebagt speltbrød ( bagt med surdej ) med “mugatti” ( hjemmelavet nugatti, omdøbt af Ulrikke .... “ det hedder mugatti, fordi det er MorMor og MorFar som har lavet det."

Ulrikke spiste også hjermmebagt rugbrød med syltøj og brunost .....

Mens Annette læste højt og Ulrikke spiste sig mæt lavede jeg denne skitse.

... pludselig er det jul .... og dermed hilsner til alle som følger med her i mit lille hjørne!

A6 skitse, fyldepen, akvarelfarver og waterbrush .... ca 15 min.


torsdag den 13. december 2018

Juleblomsterne

Fra vinduet i soveværelset ... juleblomster fra 2015, 2016 og 2017.
En af dem er næsten klar til at blomstre ...
A5.

Cansom skitsebog, A5.
Sailor fyldepen med Sailor KIWAGURO blæk og en Pentel Waterbrush
Juleblomsterne er fra Astrid, Saras ( vores datter ) svigermor.
Vi har i flere år fået en flot orkidé af Astrid i december.
Orkidéer blomstrer længere tid end de fleste andre potteplander .... men når den sidste blomst er faldet af, flytter vi urtepotten ind på soveværelset. I dag er der 4 i vinduet. To af dem har lavet nye blomsterknubber.
Vi synes det er hyggeligt at orkidéerne lever længe her hos os. Det virker somom de har det godt i det kølige soveværelse. Nogen gange sender de nye blomsterskud op helt nede fra bladkransen. Orkidéen til venstre blomstrer fra de gamle blomsterstilke. Knubberne vokser for tiden så hurtigt at man kan se forandring fra dag til dag ....

Stor tak til Astrid for alle orkidéerne ...

tirsdag den 4. december 2018

"AGDER FYSIKALSKE SENTER" ... venteværelset

A5 skitse, lavet med fyldepen, farvelagt med akvarelfarver
.... før farvelægning

Som oftest laver jeg skitser når jeg har begrænset tid til rådighed.  Det er sjældent, at jeg sætter tid af til skitseriet. Det er når jeg af en eller anden grund har en "tidslomme". Når jeg absolut ikke har noget andet at lave. Som nu i dag .... jeg sad ca 20 minutter her i fyssens venteværelse. Det var koldt. På toppen af det hele bliver man bedt om at tage skoene af midtvejs i gangen. Jeg fik kolde fødder ( i bogstavelig forstand ) men fik da lavet skitsen herover. HM ... må indrømme at de kun var stregtegningen der kom på plads, men jeg sad og frøs. Farvelægning og skriveriet til højre er lavet efter hjemkomst.

Småkagerne i kurver ( brune kager ... pepperkaker kalder nordmændene dem ) var ok .... automaten med koldt vand fristede ikke....

tirsdag den 20. november 2018

AGDER FYSIKALSKE SENTER

Det var koldt i dag. For lav temperatur, og for megen vind til at jeg havde lyst til at tegne ude. Motivet i dag er inde i en bygning jeg tidligere har tegnet udefra ... link her.

Færdig skitse ... ink and watercolour .... A5


Først lavede jeg en hurtig optegning med blyant. Tusch stregerne er lavet med en Micron 0,4. Farvene er lagt på hjemme .... W&N i en hjemmeprintet akvarelpalet.

Akvarelfarverne i hjemmelavet farveæske med palet.




onsdag den 24. oktober 2018

KJØITA 17 ... affald hentes.

Ink & watercolour sketch, A5, 

Lastbilen i forgrunden til venstre har en "kran på ryggen". Bilen holder på rampen ned til en parkeringskælder ( derfor tegnet “på skrå” ). Foran lastbilen er der en række affaldsbeholdere, hvor kun toppen stikker op over jorden .... chauføren var hurtigere til at tømme beholderne end jeg var til at tegne ..... han kørte før jeg var helt færdig med stregtegningen .....
Jeg tegnede på stedet 20 - 25 min. i dag, og nåede lidt farvelægningen inden jeg pakkede sammen. Resten af farverne og skriverierne til højre er lavet efter hjemkomst ... inde i varmen. Der var 10 graders “varme” i dag .... jeg stod i skyggen og tegnede ... der var også lidt vind. Det føltes som frost i fingre og tæer.


onsdag den 17. oktober 2018

Skatteetaten Kristiansand

A5 skitse ... ink and watercolour

Bygningen her rummer en vigtig funktion for samfundet. Medarbejderne sørger for, at vi alle betaler korrekt skat ... hverken for lidt ... eller for meget ;-)
I dag var jeg her ikke for at få hjælp med skateregnskabet ... jeg var her udelukkende for at lave en skitse af bygningen med de mange skæve vinkler .... men efter kun 20 min. ringede telefonen, min tilstædeværelse var ønsket i anden sammenhæng.
Farverne måtte vente. Klokken blev relativt mange før jeg fandt akvarellerne frem.
Herunder skitsen før der kom farver på.

... 5 min efter måtte jeg stoppe fordi telefonen ringede ...


torsdag den 4. oktober 2018

KJØITA 17 ( PARKERINGSPLADSEN )

21,6x14cm i Canson art book , 96 g glat papir

I dag havde jeg en halv times tid til overs ... dermed var der lidt tid til at lave en skitse. Husene i baggrunden er fra to forskellige tidsaldre ... men den nyeste bygning er den til højre ... bag ved bilerne ... med nummer 17 over vinduet.
Det var blæsende og koldt på bænken ved parkeringpladsen. Efter en halv times tid var fingrene så kolde, at jeg valgte at pakke sammen.
Farvelægning og skriverier er lavet efter hjemkomst.

Indledende blyant skistse er lavet og fyldepennen er fundet frem ...
... Næsten færdig med fyldepennen..
Fingrene er kolde og jeg vælger at stoppe her ... resten laves hjemme

onsdag den 19. september 2018

Ved kanalen ...



Jeg havde i dag en god halv times tid til overs.

På Nedre Lunds vei 23 ligger et gammelt charmerende hus ... med robåd i haven .... og det blev motivet for skitsen til højre ... huset .... ikke robåden som ligger med bunden i vejret gemt under træerne til venstre ... uden for billedkanten. Måske laver jeg en skitse af den en anden gang ;-)

Der var en del vind langs med kanalen ved Nedre Lunds vej. Derfor fristede det, da jeg fandt en plads i solen ved en af broerne over kanalen .... ved skattekontoret.

I dag tegnede jeg op med blyant, inden fyldepen og akvareller blev fundet frem.

Fremdriften i skitseriet fremgår af fotografierne herunder.

Først en let blyantskitse
( efter jeg startede på skitsen, kom der en dame og satte sig på bænken til højre.
Hun gik dog hurtigt igen og kom ikke med på fotografiet.

Farverne er fundet frem.
Ligeledes fyldepennen, som er brugt til de sorte streger til højre ( vandfast blæk )

Farvelægningen er begyndt ... læg mærke til motivet i kanalen ;-)

fredag den 14. september 2018

"FREDAGSLUNSJ" med Håkon Henriksen.

21x14 cm akvarel/fyldepenneskitse, 96g glat papir i en canson art book.
Kristiansand Bibliotek tilbyder andet end udlån af bøger.

Hver fredag ud over efteråret inviterer man til “Fredagslusj” .... først et musisk indslag .... i dag var det Maren G. berg fra UiA, Rytmisk linje som sang.

Dernæst kommer dagens hovedperson på scenen. I dag var det kunstneren Håkon Henriksen i samtale med Maren Berge Wamdrup.

Man kan få en idé om indholdet i samtalen ved at se for omtalen herunder.

Håkon Henriksen er en hyggelig lun fortæller ... for mig blev det en hyggelig time på 3. række ... med skitsebog ;-)


Teksten herunder er hentet fra Kristiansand Biblioteks hjemmeside

Fredagslunsj – Håkon Henriksen 
sep 14@11:3O
I 1975 ivret Kjell Nupen for å starte et grafikkverksted på Myren gård. Dermed kontaktet han Håkon Henriksen. Sammen klarte de å realisere drømmen som også gjorde at kunstnerne kom til å stå sterkere sammen. I vinduene som i dag tilhører Glipp, kafeen i første etasje av biblioteket, var i sin tid et utstillingssted for Kristiansand kunstforening, det såkalte Hjørnegalleriet. Der stilte Henriksen ut pornografiske bilder som ble beslaglagt av kemnerkontoret. Bråk ble det også da han stod for den store Bragdøya-utstillingen. Leserinnleggene og sjikanen haglet i Fædrelandsvennen. Møt kunstneren og kunstnernes fagforeningsmann gjennom en årrekke, Håkon Henriksen, til en fargerik samtale med Randi Berge Wandrup.
Ukens vokalist og låtskriver ved Rytmisk linje på UiA er Maren Grønli Berg.