torsdag den 28. maj 2026

Storbrand i Markens Kristiansand

 28. december 2025 udbrød der brand i to gamle træhuse i Markens ( gågaden i Kristiansand centrum. Over 100 personer blev evakueret, to lejligheder blev totalskadet og 5 lejligheder var ubeboelige efter den voldsomme brand.


Nu 5 måneder efter branden er der ikke sket stort på stedet. Jeg har ikke fundet noget på nettet om brandårsag mm. Men forleden formiddag var jeg en tur forbi med skitsebog, fyldepen og akvarel farver. Skitsen er ca 20x20 cm … og som man kan se … ganske løs i tegnestilen.

Må håbe at årsag / ansvar / oprydning og evt. nybygning snart kommer på plads.


tirsdag den 19. maj 2026

SFK med 4 uger imellem ...

 Der er 4 uger mellem de to sider med skitser i dette dobbeltopslag. 

Opslag i en A5 skitsebog ... tilsammen giver det størrelse som et A4 Ark

Øverste skitse er lavet i to omgange. 

Damen til venstre er fra Odd Fellow Logen ... de serverer kaffe, smørebrød, frugt mm til alle, som besøker SFK ( Senter For Kreft på Kristiansand Sykehus ).

Højre del af skitsen er fra poliklinikken i 2 etage ... tegnet mens jeg sidder i en fremragende lænestol og modtager dagens medicinske behandling.

Skitsen nederst er lavet en måned senere i poliklinikken i 1 etage, helt inde for enden af gangen. Fra min stol i hjørnet har jeg fanget en medpasient og div. teknisk udstyr. Heldig fik jeg venflonen sat i venstre hånd, så jeg havde højre hånd fri til tegneriet.

Begge dage var præget av personale med empati og gode ord ... Stor takk til leger og sykepleiere!!!

onsdag den 29. april 2026

HELSEBUSSEN. Kristiansand - Oslo.


Jeg har "klippekort" til Helsebussen. Efter en operation i 2026 har jeg været til kontrol på Radium Hospitalet i Oslo hver 6. måned ... således også 29.4.2026.

Det er blevet en vane, at lave skitser på vejen ... har "fast plads" forrest til højre i bussen ;-) . 

På denne tur var det Eirik som kørte første del af turen ... den skitse blev filmet mens jeg tegnede.

Giert kørte næste del af turen ... det blev der to skitser ud af ... men ingen video.

Der er altid hyggelig stemning på bussen ... denne gang takket være Giert og Eirik. 
Takker begge for at "sidde model" mens vi kørte!

For mig giver det god mening med skitsere på køreturen. Der er ca 4 1/2 time mellem Kr.sand og Oslo. Skitseprocessen giver afslapning i hovedet ... og så slipper jeg at tænke "hvad de mon finder" ved kontrollen senere på dagen ... 




Der er tegnet med fyldepen, og farvelagt med akvareller mens vi kører. Denne gang er der filmet med mobilen undervejs. Redigeringen av videoen er gjort på iPad i appen LUMA FUSION. Og musikken har Espen Grundetjern komponeret ... og spillet med eget band.

Det er glimt fra tilblivelsen af denne skitse som kan ses i videoen øverst 

onsdag den 4. februar 2026

Huset i Markens … endnu engang.

Vores frisør Merethe har en stol på Huset i Markens. Det et et hyggeligt sted ... der tilbydes en hel række forskellige tjenester. Der er højt fagligt niveau og folk med talent for indretning, farver, blomster osv. Vi bliver alle tilbudt kaffe mens vi venter. En flot kakkelovn pryder venteområdet. Der er blomster som passer til årstiden ... det er næsten en invitation til at lave skitser mens man venter. Min hustru bestiller ofte tid samme dag ... hos Merethe ... og dermed har jeg tid til tegne mens min hustru får ordnet hår ;-)