torsdag den 19. november 2015

En milepæl ... og 10 nye blyanter


Det er en speciel dag i dag - min hustru fik sin første glaukomoperation januar 2015 ... frem til i dag er det blevet til mange flere øjeoperationer ... og utallige øjendråber ... men i dag er det slut med dråberne på højre øje.

Skitserne herover er en hurtig test af mine nye Derwent Sketching Medium Wash 4B blyanter. Jeg har købt nogle stykker til vores datters to børn ... som alternativ til de almindelige HB skoleblyanter. Disse har en meget tykkere mine ... som ikke knækker så nemt ( håber jeg ) ... børn på 4 og 6 taber deres blyanter ... så det er en fordel om de holder til det.
Akkurat den blyant jeg brugte i dag var måske en "mandags blyant". Efter spidsning i min Derwent blyantspidse ( en model med håndsving som laver en laaaang spids ) viste det sig, at minen var knækket inde i træet ... først efter 4. spidsning kom jeg til en spids som kunne holde ... håber det går bedre med resten af blyanterne ... jeg købte 10 stk ... 4 til hver af ungerne og to til mig selv.

Jeg trives, når jeg ser på skitsen af koppen. Kombinationen af stregtegning og de gråtoner jeg får ved at bruge en waterbrush på toppen tiltaler mig. Det er nemt at styre tonen i de grå flader ved at opløse mere eller mindre  af blyant stregerne. I plastpipetterne har jeg tegnet på det våde papir efter jeg lavede gråtonerne. Det gav en ekstra sort streg fra blyanten. Jeg ser frem til at blive mere kendt med blyanten og mulighederne den gemmer ;-). I lang tid har jeg tegnet mest med fyldepen på farvet papir ... denne lægger op til at finde det klassiske hvide papir frem igen ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar