søndag den 31. august 2014

QOR .... ny type akvareller fra Golden

Lækker metalæske ca. 17,5x22 cm
Jeg er søn af en akvarelkunstner.

Mor brugte altid St.Peterborg akvarelfarve. Hun gav mig pensler og akvarelfarver sommeren 2001 ... og det er disse farver jeg har brugt i skitserne her på bloggen.
Der er honning og gummi arabicum i St.Petersborg akvarellerne ... det er rigtig mang mange år sinden der er udviklet nye akvarelfarver ... men nu er de her.

Det Amerikanske firma Golden, som er mest kendt her i landet for sin fremragende acrylmaling med tilhørende malemedier, har lavet en helt ny type akvarelmaling.

Acrylmalingen indeholder større mængde pigment end mange andre  mærker på markedet.

Golden har i sin nye akvarelmaling byttet det traditionelle bindemiddel "gummi arabicum" ud med et helt nyt ... "Aquazol".
Dette gør det muligt at producere en farveserie med mere pigment end med det gamle bindemiddel





Golden laver 3 forskellige testsæt ... det jeg har til afprøvning hedder "high-chroma-6-set" .... og har et udvalg af farver, som er ganske speciel i forhold til de farver jeg normalt bruger ..... se sættet på Goldens hjemmeside. 


Farveæsken med de 6 testfarver ...

Æsken virker robust og har et praktisk låg med fordybninger til at blande farver i .... en række mindre og en stor.

Tuberne i testsættene indeholder 5 ml .... hele serien består af  83 farver i 11 ml tuber.

For at finde ud af om denne nye type farver er noget for mig, har jeg besluttet at lave to ark med farveprøver .... et som viser farverne som de er direkte fra tuben .... og på et andet ark vil jeg se om det er muligt ud fra testsættet at blande sig frem til farvene i en traditionel farvecirkel



På et tesark starter jeg med de tre farver ud som ligger tættes på de klassiske grundfarver.
Jeg klemmer en ganske lille mængde farve ud ... med en vandfyldt ren pensel trækkes farven ned over arket

Der er i mit testsæt ingen "ren gul" .... så jeg starter med "Green Gold", fortsætter med "Cobolt Teal" i stedet for cyan og dernæst "Quinacridone Magenta" og derefter "Trans.Pyrrole Orange", "Quinacridone Gold og til slut "Dioxazine Purale".


Dette er testarket med de rene farver i "striberne".  I enkelte af "farveklatterne" øverst kan man se ,at jeg har hentet farve i forbindelse med farveblanding til farvecirklen ... det ses mest på de 3 første farver ...

Låget er en fremragende palet .... overfladen gør at det er meget enkelt at blande farverne ...

... mit bud på en farvecirkel med udgangspunkt i farverne fra testsættet.

Jeg er positivt overrasket over at jeg med udgangspunkt i testsættet har kunnet blande mig frem til ovenstående farvecirkel. Farver er enormt koncentrerede ... enkle at fortynde til ønsket farvestyrke og ligeledes enkle at blande til valgt farve .....
QOR farverne oplever jeg som behagelige at arbejde med ( her i denne enkle test ) .... nu er jeg spænt på hvordan de er at arbejde med som medie i mine URBANS SKETCHES ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar